studio mars laboratorium voor ruimtelijk ontwerp

meesterproef academie van bouwkunst 2014

afstudeercommisie Hanneke Kijne (mentor), Ira Koers en John Lonsdale

 

de caldic collectie gevangen in 97º | wassenaar

Het museum verlaat het gebouw, neemt de kunst mee en wordt opgevangen in het landschap.

De zelf geformuleerde opgave was om een buiten te ontwerpen voor Museum Voorlinden, het onderkomen van de Caldic Collectie, de kunstverzameling van Joop van Caldenborgh – met onder meer werken van James Turrel en Elsworth Kelly. In het concept zijn landschap en gebouw één geheel, de kunstobjecten en de inrichting hebben geen ander doel dan het vermaken van de bezoekers.

 

Het uitgangspunt voor het ontwerp is bepaald door twee schilderijen – een werk van Melchior de Hondecoeter en een reliëfwerk van Jan Schoonhoven. De kunstwerken zijn samengevoegd in één tableau en het contrast tussen beide werken is representatief voor het onderscheid tussen aan de ene kant de kleurrijke atmosfeer en de romantiek van de buitenplaats en aan de andere kant het minimalistische en mathematische karakter van de Caldic Collectie.

 

Het buiten is ingericht volgens een denkbeeldig raster van 64 vlakken rondom twee hoofdassen (van zowel het oude als het nieuwe landhuis). Het grid is niet haak, maar volgt een hoek van 97 graden. Verspreid in het raster komen paviljoens (constellaties) te staan – soms langwerpig, soms gestapeld. De plaatsing van deze vlakken is gevoelsmatig en vanuit het landschap bedacht.

Het landschap en de beleving ervan beïnvloedt de ordening en plaatsing van de kunstcollectie in de constellaties. Ik heb al een holistische ontwerper – regisseur landschap, architectuur en kunst opgepakt.

 

Museum Voorlinden is geen statische plek, zomaar ergens op een buitenplaats. Het is een museum in wisselwerking met het omliggende landschap.

 

1

2

3

4

pagina's